Friday, January 7, 2011

SEANDAINYA AL-QURAN BISA BERBICARA



Kitab suci al-Quran adalah namaku

Aku buku kitab yang dicetak dengan cantik
Untuk tahu tentang aku ada beberapa petunjuk
Aku diberi sampul mewah nan indah
Aku pasti ada di setiap rumah orang Muslim
tapi
Dalam hati setiap orang Muslim aku jarang ditemui
Aku dietakkan di atas rak yang tinggi
Dibiarkan di sana, aku tertinggal dan dilupakan
Terkadang aku diletakkan di tempat yang kotor
Untuk mengusir hantu dan jin
Dan di sana juga aku dibiarkan, tertinggal dan dilupakan
Dan dengan penuh hormat aku banyak dicium setiap kali selesai dibaca
Tapi
Pelajaran dan petunjuk utama yang ada padaku selalu dilupakan
Mereke mengabaikan pesan yang ada padaku
Adakalanya aku digunakan untuk bersumpah palsu
Kagunaanku yang sebenar sangat jarang diperhatikan
Sungguh betapa ajaibnya aku bisa mengubah dunia
yang semestinya mereka lakukan adalah memahami perkataanku
Jadi seharusnya bacalah aku, pelajarlah aku
Perhatikan apa yang harus aku katakana untukmu
Aku punya hukum
Aku punya kebijaksanaan
Aku punya sesuatu yang sangat berharga
Dan banyak yang aku punya yang tak bisa kau hitung
Akulah sang juru penyelamatmu
Akulah penuntunmu
Aku ditrunkan daripada ALLAH S.W.T.  Sang Pencipta Alam Semesta
Aku diajarkan oleh Nabi Muhammad S.A.W.
Dan dipertahankan dengan air mata dan darah
Memperingatkan kebenaran adalah kemasyuranku
Maka, bacalah aku, pelajarilah aku,
Dan sampaikan isi yang ada padaku
Kerana
Al-Quran Al-Karim adalah namaku.
25 : 1-2

Kamu boleh tak peduli pada hal ini
Tapi demi ALLAH, al-Quran adalah persaksian untukmu di Hari akhir nanti
Jadi, peringatanku berguna, sebarkan kepada semua yang kamu mahu.
Jazakallah...


No comments:

Post a Comment